zondag 13 juli 2014

Kumpir


Het hoeft waarschijnlijk niet meer gezegd te worden, 
maar wat ik het leukst vind aan reizen is het eten. 

Natuurlijk zijn er de spontane vriendschappen onderweg,
de plaatsen die zo mooi/ wonderlijk/ weerzagwekkend zijn dat, als je ze zelf niet hebt gezien gewoonweg niet kan vatten en het avontuur dat op je wacht, ... 
Maar het proeven van nieuwe ingrediënten, het ontdekken van verrassende smaakcombinaties, het eten met je handen of met bestek, eten in kommetjes van aardewerk, in bananenbladeren of op grote borden en eten aan tafel, aan een kraampje of op een verlaten strand dat doet me dromen van vakantie.




Ik at voor het eerst kumpir tijdens mijn erasmus-trip te Ankara.

Om eerlijk te zijn stelde Ankara - in mijn opinie - op toeristisch of cultureel vlak niet te veel voor. Eén museum ter grootte van onze slaapkamer en de gezellige café's kon je op een hand tellen.
Ankara mag dan de economische hoofdstad van Turkije zijn, Istanbul met zijn levendige markten, zijn prachtige musea en gezellige restaurantjes weet eerder mijn hart te verwarmen.



Ondanks de mindere locatie was mijn erasmus-trip echter onvergetelijk. 
Door de mensen, de feestjes én de kumpir. 
Een gepofte aardappel gevuld met allerlei lekkers; van augurken tot maïs en olijven. Zolang er een pikant sausje bij geserveerd wordt zijn er geen grenzen aan de mogelijkheden.



Ik was het gerecht al half vergeten, tot Marjan na een relatief recente trip naar Turkije geïnspireerd thuiskwam. Wij konden onze voeten onder tafel schuiven en de patat naar eigen smaak vullen.
Gezien Marjan het sausje daarenboven maakte op basis van yoghurt is er echt geen excuus meer om dit niet uit te proberen. 

Kumpir

per persoon

1 grote (oven)aardappel

sausje

400 ml yoghurt
handvol gesnipperde verse kruiden (bieslook, peterselie, koriander...) *
1 sjalotje
peper en zout

* ook heel lekker met een Wild Garlic Mix in van Oil & Vinegar

vulling, naar keuze:
maïs // olijven // gekruid gehakt // spinazie // gegrilde paprika // olijven // gebakken champignons // doperwten // mozzarella // geraspte jonge kaas // kerstomaten // tofu met burritokruiden ... 

(1) verwarm de oven voor op 200°C. wikkel de aardappel volledig in aluminiumfolie en leg hem gedurende circa 30 à 40 minuten in de oven, afhankelijk van de grootte.
(2) bereid ondertussen de vulling voor, naar eigen keuze.
(3) bereid het sausje door alle ingredienten met elkaar te mengen
(4) haal de aardappel uit de oven, snij hem open en beleg met de vulling en saus naar eigen smaak.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten