vrijdag 22 augustus 2014

Broodpudding met blauwe bessen

Er zijn voldoende nadelen aan tijdelijke (!) werkloosheid. De frustratie die je voelt als je maar genoeg delen van je ziel in voldoende onbeantwoorde brieven steekt, het gebrek aan geld, de koelbloedige afwijzingen en de angst dat nooit iemand je volledige potentieel naar waarde zal kunnen inschatten om er maar een paar te noemen.

Positivo als ik ben zie ik echter ook wat -tijdelijke- voordelen aan mijn huidige situatie. Zoals daar zijn: kansen tot zelfreflectie, een groeiende kennis van verschillende organisaties en hun werkmethodes én hopen tijd.

Om deze tijd ietwat zinvol en plezierig te besteden hou ik een lijst bij. Ik schrijf op deze lijst alle huishoudelijke taken, administratie, activiteiten die ondernomen dienen te worden, vrienden die ik dringend moet zien, en recepten die ik al lange tijd wou proberen. Een voor een kruis ik ze af - op volgorde van urgentie - om mezelf mentaal gezond te houden en fris van geest. Klaar voor de volgende sollicitatie!

Het opgebruiken van onze stapel 'oud brood' stond hoog boven in de lijst en bakkriebels hou je al net zo goed tegen als de jeukaandeneuskriebels. Vandaar een modernere, en vooral zomerse versie van de klassieke broodpudding. Als het jeukt moet je krabben.

Dit gebak eindigde als een van de lekkerste nieuwe recepten die ik de laatste maanden maakte. Ik heb geprobeerd een stukje voor Marjan te bewaren, maar het was zoooo verdomd heerlijk dat Filipe en ik alles in een half uur tijd opsmakkelden. Naar mijn mening is het de combinatie van de smeuïge, volle pudding met de frissen en zoetzure bessen die het hem doet.


Broodpudding met blauwe bessen


Wat heb je nodig?

250g (oud) stokbrood of wit brood
300 ml melk
1 vanillestokje of snuifje vanille-extract
100g suiker + 50g voor de afwerking
4 eieren
1 el bosbessenjam
150g bosbessen (verse of bevroren)

Hoe ga je te werk?

(1) snijd of scheur het brood in kleine stukken. (2) verwarm de oven voor op 160°c. (3) warm de melk op in een steelpannetje, voeg de suiker en vanille-extract toe en roer tot deze in de melk opgelost zijn. (4) zet het vuur uit en voeg de eieren een voor een toe onder voordurend roeren. (5) giet het mengsel over de broodstukjes in een diep bord of mengkom en laat dit gedurende minimaal 15 minuten staan. Zorg dat alle stukjes brood vochtig zijn. (6) vet ondertussen een bakvorm in. (7) giet de vulling in de bakvorm. Verstop de jam op drie plaatsen onder de vulling. (8) werk af met verse of diepvries-bosbessen en de overige suiker. (9) bak de broodpudding 45 minuten op 160°C. Voor een mooi korstje zet je de laatste 5 minuten de grill-stand op. (10) laat afkoelen of val onmiddelijk aan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten