woensdag 10 september 2014

pizzababy's

Loslaten is altijd moeilijk. Eerst steek je er zoveel liefde in...maar op een bepaald moment moeten ze alleen verder.
De hele dag ben ik een beetje onrustig. Zou ik al eens bellen? Nee, toch maar even wachten. Je wilt toch ook niet dat overbeschermende type zijn. Ze zijn in goede handen. Later op de dag stuur ik toch eens naar mijn huisgenote. Doen ze het goed alleen? Maak je er eens een foto van? Ik krijg een verlossend bericht: alles in orde. Ze zijn al groot geworden.
 
Mijn lieve bolletjes pizzadeeg.

 

Pizzadeeg van eigen kweek

Wat heb je nodig voor vier personen?
- 800 gram bloem
- 500 ml warm water
- 2 zakjes instant gist (ongeveer 20 gram)
- een flinke eetlepel zout
- 50 ml olijfolie
- kruiden

Hoe ga je te werk?
Kies allereerst een dag waarop je tijd hebt. Liefst 's ochtends. Geen betere activiteit om je ochtendhumeur te doen verdwijnen.
(één) Doe de bloem in een mengkom (twee) Meng de gist met het warme water. Maak een kuiltje in de bloem en giet het water daar in. (drie) Kneed alles zorgvuldig (vergeet de liefde niet!) (vier) Voeg zout en olijfolie toe. Kneed verder. (vijf) Voeg ten slotte naar eigen smaak extra kruiden toe. Ik gebruikte een bruschettamix van Oil en Vinegar en sneed ook olijven in kleine stukjes. Een aanrader! (zes) Laat het deeg enkele uren rusten op een warme plaats. Bijvoorbeeld een zonnige vensterbank. Af te raden: op de verwarming. Tenzij je houdt van korstig deeg.


een paar uur later: flink hun best gedaan!

 
Smullen op de picknickbank. De hele pizza was helaas niet meer fotografeerbaar - we waren hongerige wolvinnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten